Swedish Albanian Arabic Bulgarian Croatian Czech Dutch English Estonian French German Greek Persian Polish Romanian Serbian Slovak Slovenian Spanish Turkish

Mina pantburkar- HELT OTROLIGT!
Elin Ramos, NV3 skickar en första rapport från Peru, där hon genomför sitt 100-poängs projektarbete i några veckor.
Temat är Återvinning-Solidaritet och Volontärarbete.

Här i Flen började Elin med att samla pantflaskor..

 

Projektarbete: Återvinning-Solidaritet och Volontärarbete

Torsdag 11/10: Jag ägnade hela torsdags kvällen till att panta burkarna och jag fick ihop 849 kronor!!! Jag lyckades med något som jag aldrig trodde skulle bli något så stort, jag är så himla glad över alla dessa personer som hjälpt mig med detta och gjort det här verkligt. Denna natt sov jag inte och fredagen jag så länge väntat på var äntligen här!! Det skulle vara första gången jag reser till en annan kontinent alldeles själv, därför var det lite extra Rektorn på skolan San Pedro Santisima Trinidadspänt men ändå roligt! Jag skulle få hantera denna resa alldeles själv och mest av allt lära mig att vara ansvarig, vilket jag såg mycket fram emot!

Framme! Väl här i Peru tog jag mig tiden att vara med familjen över helgen, men på måndag morgon var jag på benen igen och hade ett ganska fullt schema över dagen. Jag besökte tre av fyra skolor, och hade möte med alla olika rektorer på dessa skolor men även lärare för att kartlägga ett schema över vilka dagar jag skulle vara där!

Lärare i naturkunskap – Ignacio på skolan Juan Romero LopezMåndag 15/10: På denna skola fick jag under måndagen chansen att ge barnen enkäten jag hade ordnat till dem! Det var ungefär 15 elev och de såg lite rädda ut, men det var kanske inte så konstigt med tanke på att de aldrig sett mig förut! Det var roligt att få in enkäterna och se att de faktiskt svarat ansvarsfullt. Senare under dagen satte jag mig och tittade över resultaten på enkäterna och det visade att eleverna hade en viss kunskap om återvinning men inte en fördjupning i själva ämnet. Dessutom visade det sig att skolan inte hade någonstans att sortera sopporna.

Barnen skriver enkäten och jag pratar med deras naturkunskaps lärareOnsdag 18/10: Sedan på Onsdagen gjorde jag ett ytterligare besök på en annan skola som heter San Pedro Santisima Trinidad, för att ge de enkäten de skulle få skriva. De var mitt inne i en naturkunskaps lektion och de hade fått i uppgift att få äta ägg, för att sedan ta vara på skalet som kommer ifrån ägget. När de väl ätit upp ägget skulle de krossa äggskalen och lägga i skolans rabatter för att de på så sätt ge mer näring till jorden! Intressant!

 

Barnen i skolan San Pedro Santisima Trinidad – en klass på 35 barn

Äggskalen lägger de runt om i rabatten- Jag hjälper till!

PW Social