NV2 elever löser kluriga problem

NV2 elever utmanades att lösa kluriga problem på institutionen för tillämpad matematik vid Linköpings universitet vid besöket den 3 mars.

Uppgifterna var riktigt kluriga och det fanns inga rätta svar egentligen. Man får tänka fritt och använda fantasin. Samtidigt är det intressant att kunna få lösa uppgifter som innehåller tredimensionella bilder, säger eleverna.

Universitetsadjunkt Martin Bengtsson och Dr Jonas Bergman visade för eleverna det vackraste i matematiken de trigonometriska funktionerna

 

Universitetsadjunkt Martin Bengtsson och
Dr Jonas Bergman visade för eleverna det vackraste i matematiken – de trigonometriska funktionerna som matematiker kan approximera och derivera överallt. Det finns funktioner som ser fyrkantigt ut. Att ha trigonometriska funktioner är som att ha en finslipad diamant istället för en klumpig stenbit, säger universitetslektor Jonas till eleverna.

Universitetsadjunkt Martin Bengtsson och Dr Jonas Bergman visade för eleverna det vackraste i matematiken – de trigonometriska funktionerna

Efter lunchen bjöds eleverna på en rundvandring med föreläsningssalar, seminarierum, lärosalar, laboratorium, trevåningsbibliotek och många av studenternas mysiga fikaställenEn kort genomgång om en enhetscirkel och dess vinklar inleddes med ett överskådligt animeringsprogram. Efter en liten paus med kaffe och fika delades elever i små grupper och satte igång med de kluriga uppgifterna. Det uppstod många livliga diskussioner i varje grupp som drog ut på tiden så man nästan missade lunchen.

Efter lunchen bjöds eleverna på en rundvandring: föreläsningssalar, seminarierum, lärosalar, laboratorium, trevåningsbibliotek och många av studenternas mysiga fikaställen. Det känns som man befinner sig i en liten stad för att det finns bankomater, godis och tidningskiosker samt små butiker här, säger eleverna.
På eftermiddagen fortsatte eleverna sina diskussioner tills de var klara att redovisa sina olika lösningar på problemen för varandra. Det var roligt och samtidigt mycket givande. Man lär sig massor på en dag, säger eleverna som verkar vara jätte nöjda med arbetsdagen på universitetet.

Till nästa besök fick eleverna hemuppgiften ”Fyrproblem”.Till nästa besök fick eleverna hemuppgiften "Fyrproblem". Om du vill så kan du också testa dig själv att lösa "fyrproblemet".

Här är uppgiften:
"Om sikten till havs är klar, vilket är de längsta avstånden varifrån man kan se den högsta svenska fyren Långe Jan, världens högsta fyr Yokohama Marine Tower i Japan och den äldsta fyren i världen som ligger på Faros? "

Vid pennan Ludmila Hell