Vedran Maras - årets högstadielärare! Foto: Katarina Gustavsson
Först vill vi gratulera till ett välförtjänt pris!

-Tusen tack för gratulationen!

 

Nu har det gått ett tag sedan du vann, har du hunnit smälta det än?

- Jag har på sätt och vis hunnit smälta vinsten, och det är nog mest tack vare faktumet att jag är pappaledig. Jag har haft lite tid att begrunda vad som egentligen hände. Det känns hedrande och det är en ära att bli uppmärksammad. Jag är rörd av alla kollegors gratulationer samt fina ord. Jag ser fram emot att få träffa dem igen.

Hur känns det och få ett sådant pris?  /och vad betyder det för dig?
 
-Ett sådant här pris betyder för mig att jag gör rätt i min roll som lärare. Det är ett kvitto för mig, och det får mig att känna mig respekterad och behövd.

har du tänkt mycket på hur du vill vara som lärare? och hur du vill uppfattas som lärare av elever?
-Som lärare reflekterar man ständigt över hur man ska utvecklas och hur man vill bli uppfattad av eleverna. Det är viktigt att alltid sätta eleverna i centrum. Ens individuella attityd här är väldigt viktig. Elevernas välmående och utbildning är det viktigaste för mig i min yrkesroll, och jag tror att min undervisning speglar det. Det gäller att väva samman sin pedagogiska grundsyn, sin didaktiska kompetens och sin relationskompetens för att skapa ett givande klassrumsklimat. Därtill bör man vara flexibel och beredd att anpassa sina undervisningsmetoder efter elevernas behov. Utmaning är dock inte att förglömma - eleverna måste känna att man har höga förväntningar. Eleverna ska inte bara passivt ta emot och skriva ner; de måste också kritiskt granska det som sägs, hörs och läses. Jag tror att allt det här är "måste-ingredienser" i ett gott lärarskap. Man måste också känna yrkesstolthet (det syns nämligen på sättet man arbetar) och givetvis vara väldigt påläst. Eleverna är väldigt insiktsfulla när det kommer till att se hur väl läraren kan sina ämnen.

 

Hur såg din väg till läraryrket ut, och när visste du att du ville bli lärare?

Min väg till att bli lärare var inte särskilt komplicerad. Mina förebilder var - förutom mina föräldrar - också mina lärare. Jag såg upp till dem. Jag visste således relativt tidigt att jag ville bli lärare, men jag provade ändå samhällsvetenskapslinjen med inriktning ekonomi på gymnasiet för att se om det skulle locka. Det gick bra för mig, men jag återkom hela tiden till idén om att vara lärare. Jag trivdes helt enkelt för bra inom skolans väggar för att vilja lämna. Dessutom kände jag att jag kunde bidra. 

 

Vad är det jobbigaste respektive bästa med att vara lärare?

-På jobbet har jag alltid en känsla av att jag vill "komma loss", befinna mig i klassrummet och pröva idéer, samarbeta och vrida och vända på olika tankar. Tiden i klassrummet går väldigt snabbt. Samtidigt värderar jag min fritid väldigt mycket. Jag behöver hinna "koppla bort" när jag kommer hem för att kunna komma tillbaka med förnyad passion dagen därpå. Det är ett yrke som kräver mycket från en. Det "jobbigaste" med yrket har dock alltid varit den administrativa delen för mig. Inte för att den är särskilt svår, men för att den är tidskrävande och fokuset kan ibland hamna på saker som inte alltid har en direkt koppling till klassrumsaktiviteter.

-Jag behöver inte säga att läraryrket är viktigt - det vet vi alla att det är. Men det är också roligt och så fullständigt givande. Vad kan vara bättre än att träffa nya människor, diskutera idéer och i samarbete utvecklas som människa.

 

Vad vill du säga till elever som funderar på vad de ska välja för yrkesinriktning?

- Jag känner att jag alltid utvecklas på arbetet. Det står aldrig still, och det är en viktig aspekt när man väljer yrke. Som elev hade jag en känsla av att jag ville bli lärare, men jag ville ändå ha många vägar öppna. Därför passade de teoretiska linjerna mig bäst. Jag tänkte att ju fler vägar jag har att gå senare, desto friare kan jag känna mig i mitt framtida yrkesliv.

 

Du gick själv på Prins Wilhelmgymnasiet, vad tyckte du var de bästa med skolan?

- Mina tre år på Prins Wilhelmgymnasiet var en mycket fin tid i mitt liv. Goda kamrater, drivna lärare och en trevlig atmosfär. Det är en av platserna som gjort mig till den jag är idag och det är jag mycket tacksam för.

- - -

Intervju av: Madelene Koskela
Foto: Katarina Gustavsson